21ggg

ساخت وبلاگ
سلام

بعد از يه مدت خيلييييي طولاني برگشتم

منتظر پست هاي جديد باشيد

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 155 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:53

 

این مطلب بخشی از فصل اول کتاب «دین وفرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت» است که توسط آقای «هاشم رضی» تالیف شده است.برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب «روزگاران»                               
«دکتر عبداحسین زرین کوب » مراجعه کنید که در آن کتاب درباره این موضوع مفصل تر بحث شده وعلاوه بر موقعیت جغرافیایی در مورد پوشش گیاهی و حتی تنوع جانوران منطقه ایران در زمانهای دور و قبل از تاریخ اشاراتی دارد .


سرزمین ایران منطقه یی است سه گوش و بلند ٬ میان دو فرو رفتگی ٬ دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب . از لحاظ وضع منطقه یی حالتی حساس دارد٬ چه دو قسمت از آسیا ٬ یعنی آسیای غربی و آسیای مرکزی را چون پلی به هم پیوند می دهد. همچنین این سرزمین بلند جلگه های آسیا ی داخلی را به بلندیهای آسیای کوچک و اروپا متصل می کند.
مناطق کوهستانی این سرزمین بسیار و تقریبا در احاطه یک رشته جبال ممتد قرار دارد . در مغرب ٬ سلسله جبال زاگرس از شمال غربی تا جنوب شرقی امتداد دارد. درازای این سلسله کوهها از هزار کیلومتر تجاوز می کند و تقریبا حدود دویست کیلومتر پهنا دارد که به نسبت کم و بیش می شود .بلندی این کوهها از هزار تا هزار و هفتصد متر می رسد. دره هایی بسیار در مناطق کوهستانی وجود دارد که در درازا و پهنا تفاوت دارند و از پنجاه تا صد کیلومتر درازا و ده تا بیست کیلومتر پهنا دارند.
در قسمت مرکزی زاگرس قسمتی برامده وجود دارد که به سوی غرب و در بین النهرین پیش می رود.این قسمت لرستان کنونی بوده که هزاره دوم پیش از میلاد ٬ ساکنان آنجا ٬ یعنی کاسیان بابل را فتح کرده و مدت پنج قرن در ان منطقه حکم روایی داشتند.
اما در شمال فلات ٬ سلسله جبال البرز قرار دارد که بلندترین نقطه آن پنج هزار و ششصد متر است و دماوند نام دارد٬ که در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر امتداد دارد. رشته کوههای البرز از جانب انتهای غربی به آذربایجان ایران می رسد که میانه آن دریاچه ارومیه قرار دارد با آبی شور .این قطعه زمین که جنبه مذهبی نیز دارد و به روایتی زادگاه پیامبر بزرگ پارسی٬̓ یعنی زرتشت شمرده می شود ٬ در طول تاریخ شاهد بسیاری وقایع بوده است . آنچه که تاریخ بیان می کند ٬ مرکز پارسیان نخست از این خاستگاه بوده است .
در مشرق سلسله جبال البرز ٬ خراسان واقع است. در این قسمت بلندیها کمتر و عبور سهل تر می باشد.این سلسله جبال در جنوب با یک رشته کوه که عبارت از مکران کوه باشد تکمیل می شود که به وسیله دو گذرگاه شکافته می شود . یکی بندر عباس در خلیج فارس و دیگری گذرگاهی که به طرف بلوچستان و کویت راه می یابد.
قسمت مرکزی فلات که دو رشته کوه از ان می گذرد٬ فرورفتگی است که در خشکی و بی آب و علفی شهره و زبانزد است. این فرورفتگی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود : قسمت شمالی دشت کویر و بخش جنوبی دشت لوط خوانده شده . قسمت شمالی بخشی است نمک زار که از فرط نامساعد بودن در آن جا نه چیزی می روید و نه جانداری زندگی می کند. به ندرت جاهایی یافت می شود که نمکش کمتر می باشد و شرایطی بسیار دشوار و سخت در ان قسمتها برای زندگی وجود دارد٬ و همین جاها است که واحه هایی** حقیقی را تشکیل می دهد.اما در قسمت جنوبی٬ یعنی دشت لوط این امکان اندک نیز ساقط است و به عقیده کاشفانی معدود و انگشت شمار که از جان خود گذشته و از این کویر گذشته اند٬ اینجا منطقه یی است که از صحراهای بزرگ آسیای میانه چون گوبی به درجات قابل ملاحظه یی بدتر می باشد و آن صحراها در برابر این منطقه حاصل خیز به نظر می آیند.
انچه که تاکنون مستفاد شده٬ زندگانی تنها در دره ها و شکافهای عظیم کوهستانی ٬ و به نسبت کمتری در واحه ها امکان داشته است.اما از این که بگذریم٬ دشتهایی نیز بوده است که از همه لحاظ از موقعیتهای مناسبی بهره مند بوده است٬ و از آن جمله است دشت سوزینای باستان و یا خوزستان امروز. این ناحیه از ازمنه باستان گرایشی داشت به تمدن و وضع مطلوب آن در اقوام کوهستانی بدوی و نیمه بدوی که در حدود آن می زیستند٬ تاثیرات فراوان و قابل توجهی می گذاشت.در آن هنگامی که مرزهای شاهنشاهی ایران از سوی مغرب به مناطق دوری بازکشیده می شد٬ در همین دشت بزرگ پایتخت٬ یعنی شوش ایجاد شد٬ و شوش مرکزی بود که با وسایلی ارتباطی به سهولت به بین النهرین و آسیای کوچک مربوط می شد.
دشتی نیز در پشت سلسله جبال مجاور دریای خزر قرار دارد.از لحاظ طبیعی در این منطقه شرایطی وجود دارد که به موجب آن باران فراوانی باریده و محصولی بسیار بهره می دهد.این قسمت در واقع منطقه حاره ایران است که سطحش از باتلاقها٬ مردابها٬ و جنگلها یی بسیار انبوه پوشیده شده است .
در فلات ایران٬ پایتخت ها جملگی از پیدایش نخستین پادشاهی در ماد تا واپسین پادشاهی٬ در جانب بیابان و در طول دو جاده اصلی که در کناره های داخلی دو سلسله جبال عظیم کشیده شده قرار دارند. از جانب غرب به شرق جاده یی که به موازات البرز کوه ممتد است٬ گذرگاه شهرهای چون هگمتانه٬همدان٬ قزوین٬ تهران٬ ری٬ دامغان یا شهر صد دروازه و هرات واقع شده است؛ و هم چنین در جاده جنوبی اسپهان ٬ پاسارگاد٬ استخر٬ تخت جمشید٬پرسپولیس و شیراز قرار دارد.
آن چه که دانشمندان بدان معتقدند آن است که این تقسیمات جغرافیایی که در دوره تاریخی ما مورد قبول است ٬ در عصر ماقبل تاریخی نیز صادق است.






*-بیابانی که خالی از آب و گیاه باشد .فلات دشت بی آب و گیاه.بیابان بی آب .صحرای وسیع و فراخ
(لغت نامه دهخدا)
توضیح-
دشتی پهناور و مرتفع.در زبانهای اروپائی پلاتو (Plateau) به معنی بلندی بسیار بزرگی بر روی کره زمین است. مترجمان کتب اروپایی در ترجمه این لغت عربی فلات را فقط بعلت شباهت لفظی به کار برده اند ٬ در صورتی که فلات به معنای قفر و بی آب و علف است٬ و بجای پلاتو در زبان تازی «نجد» و « هضببه » و در فارسی « پشته » مستعمل است .به همین جهت بعضی از فظلا بر استعمال فلات به معنی پلاتو ایراد کرده اند٬ و برخی این تسامح را جایز شمرده اند.

 

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 135 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:53

اکثر مردم فکر مي کنند که هرچه زمان پيش مي رود، زلزله هاي بيشتر و قوي تر روي مي دهد . اين عقيده گرچه از نظر فيزيکي و توجيه وقوع زلزله ها ممکن است منطق درستي نداشته باشد ، وليکن با توجه به سه مطلب زير بطور منطقي درست مي باشد

مطلبی به مناسبت هفته کاهش اثرات بلايای طبيعی
مقدمه: در کشور ما ، همواره شاهد تغييرات زمين شناسي ، تکتونيکي ، جوي ، زيست محيطي همراه با روند رو به رشد جمعيت درجهت توسعه پايدار هستيم . امروزه بلاياي طبيعي در کنار روند رو به رشد کشور ، گسترده ترين نگراني درزندگي مردم ما تلقي مي گردد. از بين اين بلايا زلزله به عنوان يک عملکرد باعث حيات کره خاکي ما شده و جزء قوانين کره زمين محصوب ميگردد. زلزله بارها و بارها در کشور ما تجربه مي شود ، اما براي بار ديگر هم غافلگيرانه مي آيد و در خاطره انسانها بر خلاف ساير حوادث طبيعي اثرات با شدت و مراتب قوي تري ثبت مينمايد. برخي نوعي ترس همراه با انتظار را دربرابر آن تجربه ميکنند و برخي نوعي آمادگي و توان مهار تخريب ها و کاهش تلفات ناشي از آن را پيشاپيش تدارک ديده اند . در هر حال زمين هر از چند گاهي مي لرزد ،تا ساز و کارهاي تنظيم طبيعي خود را سامان بخشد. هر چند اين لرزشها طبيعي به نظر مي رسد ولي هر چه ساز ها ي زندگي محکم تر و مسئولانه تر بنا شده باشد کمتر تحت تاثير اثرات آن قرار مي گيرد . امروزه با گسترش و توسعه شهر نشيني و شهر سازي و افزايش جمعيت ، خطر زمين لرزه بيشتر و نتايج فاجعه آميز آن زيادتر گرديده است .
زمين لرزه هاي بوئين زهرادر سال 1341،دشت بياض 1347،قير و کارزين 1350،بوشهر 1351،بندر عباس 1356، ،طبس1357 ،کرمان1360، ،رودبار 1369،اردبيل1375،بجنورد 1376، قائنات 1376،آوج 1381،بم 1382، غرب مازندران1383،زرند کرمان 1384، قشم 1384،لرستان 1385 و.....همگي ياد آور خاطرات تلخي هستند که مردم ما بابت آنها تاوان زيادي پرداخته است.متاسفانه ما هنوز سرزمين خودمان را نشناخته ايم و اگر شناخته ايم واقعيتهاي ملموس آنرا درک نکرده ايم.آيا نمي شد مانند ساير کشورهاي لرزه خيز با تجربه همانند ژاپن در اين مدت و آنهم مستمر و پيوسته به حال اين بي دفائي و ناتواني در مقابل اين رويداد طبيعي فکري نمود.بنابراين بايد با شناخت پهنه هاي خطرپذير زلزله در ايران و بررسي کارشناسي آنهاو از آنجائيکه در زلزله هائي که تا کنون بوقوع پيوسته بيشترين تلفات جاني و مالي ناشي از فروريختن ساختمانها بوده، با شناخت ساختمانهاي موجود در ايران و يافتن نقاط ضعف و قوت آنها ميتوان راهي براي مقاوم سازي آنها در جهت کاهش تلفات و خسارات ناشي از وقوع زلزله يافت و براي جلوگيري از تکرار فاجعه در آينده راه حل هاي اساسي را پيدا نمود و با عملياتي کردن آن مثل بهسازي و نوسازي ساختمانهاي روستائي و شهرهاي کوچک و همچنين نوسازي و مقاوم سازي مدارس تخريبي و ساير اقدامات مثبت ديگر که با حمايت دولت طي سالهاي اخير صورت گرفته است،با تداوم و استمرار کارها و نظارت بيشتر در آينده شاهد حداقل خسارات و تلفات ناشي از وقوع زلزله در جاي جاي ايران اسلامي باشيم.
موقعيت ايران در زمين ساخت صفحه اي و زلزله خيزي کشور
پهنه ايران زمين در بخش مياني کمربند کوهزائي و لرزه خيز آلپ – هيماليا يکي از لرزه خيز ترين مناطق جهان به شمار مي رود . در زمين ساخت صفحه اي سپر(صفحه) عربستان با راستاي شمالي با آهنگي ميان 30 تا 40 ميلي متر در سال از جنوب کشور به سوي صفحه(ورقه) اوراسيا در شمال کشور در حرکت است . نتيجه اين نزديک شدن (همگرائي) سبب کوتاه شدگي پوسته ايران زمين ، ايجاد رشته کوههاي زاگرس ( در جنوب غربي )، البرز ( در شمال) و رويداد زمين لرزه هاي به نسبت فراوان در فلات ايران زمين ميباشد . شايد بتوان گفت ايران يکي از مستعدترين کشورهاي لرزه خيزي جهان است .
بنابراين قرار گرفتن ايران در بخش مياني کمربند کوهزائي آلپ – هيماليا و موقعيت آن در يک پهنه فشاري شامل ورقه هاي عربستان در جنوب غربي و ورقه توران در شمال شرقي سبب شده اين سرزمين با فعاليت تکتونيکي بالا داراي پتانسيل لرزه خيزي زيادي بوده و هر ساله زمين لرزه هاي کوچک و بزرگي را در خود ببيند که زمين لرزه هاي شديد آن خسارت هاي مالي و تلفات جاني فراواني را طي سالهاي اخير بهمراه داشته است.
جالب اين جاست که اکثر مردم فکر مي کنند که هرچه زمان پيش مي رود، زلزله هاي بيشتر و قوي تر روي مي دهد . اين عقيده گرچه از نظر فيزيکي و توجيه وقوع زلزله ها ممکن است منطق درستي نداشته باشد ، وليکن با توجه به سه مطلب زير بطور منطقي درست مي باشد.
-1 ظهور شهرها و شهرک ها و آبادي هاي جديد در مناطق مختلف ،که اين امر باعث مي شود تا زلزله هائي که قبلا" در بيابان و در منطقه عاري از سکنه روي مي دادند ، اين بار پس از دوره بازگشت خود در منطقه اي روي دهند که تاسيسات مختلفي در آن درست شده و جمع زيادي در آن زندگي مي کنند.
-2 گسترش جمعيت و تاسيسات شهري که خود عامل ديگر افزايش خسارات و تلفات مي باشد. هرچه شهرها مدرن تر شوند، خسارات بيشتري از نظر ارزش بوجود مي آيد.
-3 پيشرفت دانش بشر درزمينه لرزه شناسي که قادراست لرزه هاي زيادي در اقصي نقاط جهان توسط دستگاههاي حساس لرزه نگاري ثبت نمايد در حاليکه در قديم خيلي از زلزله ها ثبت نمي شد. لذا به نظر مي رسد که هم اکنون زلزله ها افزايش يافته اند.
4- اخبار و اطلاعات وقوع زلزله ها که در گذشته توسط مورخان و تاريخ نويسان وگاها افراد بومي مناطق زلزله زده و آنهم در مورد زلزله هاي بزرگ صورت ميگرفت ،امروزه توسط رسانه هاي ارتباط جمعي صدا و سيما ، خبرگزاريها واصحاب جرائد به طور مرتب با هدف اطلاع رساني و فرهنگ سازي در سطح وسيعي صورت ميگيرد و مورد توجه بيشتر عموم مردم است. 
با همه اين اوصاف ايران يکي از مستعدترين کشورهاي لرزه خيز جهان است که در 30 سال گذشته بر اساس آمار و اطلاعات موجود،بيش از 10 درصد تلفات جاني در آن ناشي از زلزله بوده و تقريبا" 70 درصد از مساحت کشور يا بر روي گسل يا در حوالي آن قراردارد و بيش از 600 شهر کشور روي کمربند زلزله قرار گرفته است و تقريبا" کمتر از 3 درصد از شهرهاي کشور جزء مناطق کم خطر( از نظرزلزله) محسوب شده و 24 شهر بزرگ کشور از جمله تهران در مناطق پرخطر قرار دارند.
به طور متوسط هر هفته 2 زلزله با بزرگاي کمتر از 4 ريشتر ، هر ماه يک زلزله با بزرگي 4 و هر سال 3 زلزله به بزرگي 5 و هر 10 سال يک زلزله به بزرگي 7 يا بيشتر در ايران رخ مي دهد که گاها" اين فاصله زماني بين يک زلزله مخرب تا زلزله بعدي ديگر کمتر نيز ديده شده است.
از بين حدود 160 زلزله مخرب رخداده طي سالهاي اخير در جهان بيش از 20 درصد آن مربوط به ايران است و در يک صد سال گذشته از بين بيش از 150 هزار کشته شدگان ناشي از بلاياي طبيعي در ايران حدود 80 درصد جان خودرا در اثر زلزله از دست داده اند .

زلزله خيزي استان مازندران :
قرارگرفتن استان مازندران در قطعه اي از نوار شمالي کمربند کوهزائي و زلزله خيز آلپ- هيماليا و بخش شرقي ايالت لرزه زمينساختي البرز- آذربايجان(ايالت لرزه زمينساختي البرز-آذربايجان ،پهنه اي زلزله خيز است که نواحي شمال و شمال غرب ايران را در بر ميگيرد) آنرا در موقعيتي قرار داده که از شمال به فرونشست درياي خزروازسمت جنوب به فلات ايران مرکزي منتهي ميگردد.
در نتيجه فرايند کوهزائي البرز در بخش شمالي خود و بخش جنوبي استان شاهد روراندگي پرشيبي به طرف شمال بوده که گسلهاي فراواني را به خود ديده است ،از طرفي فعاليتهاي تکتونيکي – زمينشناسي، فرونشستگي کف خزر،باعث شکل گيري کوههاي بشدت جوان و خرد شده البرز در جنوب استان و رسوبات آبرفتي جوان در شمال آن ودر حاشيه جنوبي خزر گرديد است.
اين فعاليتهاي تکتونيکي و زمينشناسي باعث شده استان مازندران گسلهاي فراواني را به خود ببيند وتقريبا"بيش از 70 درصد ازمساحت استان و بسياري از مناطق جمعيتي شهري و روستائي آن بر روي گسل ويا در حاشيه گسلها قرارگيرد.وجود گسلهاي جنبا درمحدوده استان که عموما"از نوع گسلش راندگي و همچنين امتداد لغز است و آهنگ کرنشي پائين دارد و تغيير شکل بلوک جنوبي درياي خزر که همانندپوسته اقيانوسي عمل ميکند،لرزه خيزي استان را تقويت ميکند.
استان مازندران که همواره در طول تاريخ خود دچار تغييرات زمينشناسي و تکتونيکي فراواني شده با وجود دو گسل اصلي و فعال لرزه خيز البرز (در محدوده ارتفاعات البرز)و خزر( در جنوب استان و در بسيار جاهها تقريبا در مرز کوه و دشت)و چندين گسل فرعي و فعال( مثل گسلهاي بادله،فريم،له له بند،اوريم،بايجان،سياه بيشه،کوشکک،جواهردشت و...).وساير شکستگيهاي کوچک و بزرگي که گاها" پنهان و نهفته اند ، هر از چند گاهي باعث بروز زلزله هاي کم وبيش بزرگي در استان ميگرددو اثرات مخرب آنها همواره مشکلات فراواني براي کشاورزان و دامداران زحمتکش،روستائيان و شهرنيشينان مازندراني، در تاريخ گذشته خود بهمرا داشته است .
تاريخچه زمينلرزه هاي استان نشان مي دهد که عموما" عمق کانوني زمينلرزه ها کمتر از 35 کيلومتر(يعني زلزله هائي کم عمق) بوده و حوادثي با منشا زلزله همچون زمين لغزش،ريزش کوه و سنگ،روانگرائي و... نيز بهمراه آن در گذشته در استان رخداده است. 
آمار و اطلاعات نشان ميدهد که در 100 سال گذشته بيش از 190 زمينلرزه بزرگتر از 4ريشتر در مازندران بوقوع پيوسته که برخي از زلزله هاي تاريخي و مهيب در تاريخ گذشته استان باعث بروز خسارت و تلفات فراوان شده است و موجب بروز مشکلاتي براي ساکنين استان گرديده .که برخي از زلزله هاي مهيب آن به شرح زير ميباشد:
زمينلرزه سال 680 هجري شمسي(1301ميلادي ) فريم ساري به بزرگي6/7 ريشتر ،سال 864 (15 اوت 1485 م)پلرود - تنکابن به بزرگي 7/2 ،سال 987 (20 آوريل 1608م) رودبارات- طالقان به بزرگي 7/6، سال 1066(1687م)مازندران به بزرگي , 6/5 سال 1187(18دسامبر1808 م) طالقان-تنکابن به بزرگي 5/9 ،سال 1188(1809م)آمل به بزرگي6/5 ،سال 1204(1825 م )هراز به بزرگي6/7،اسفند 1313(5 مارس 1935م) تالاررود به بزرگي 5/8 ،فروردين 1314 (11 آوريل 1935م) کوسوت مازندران به بزرگي 6/3 ،تير 1336(2 ژوئن 1957م)سنگچال بند پي بابل به بزرگي6/8 ،مرداد 1350 (9 اوت 1971م) بابلکنار به بزرگي 5/2 ، دي 1368 (20 ژانويه 1990م)گدوک سوادکوه به بزرگي 5/9 ، خرداد 1383(28 مي 2004 )فيروز آباد کجور به بزرگي

  5/6 (6/2منابع خارجي ) و معلوم نيست زلزله بعدي کي خواهد آمد؟ يک ضرب المثل ژاپني مي گويد: "زلرله زماني مي آيد که تو آن را فراموش کرده اي".
ننيجه گيري و چند نکته ي کليدي مهم در خصوص کاهش اثرات زلزله :  
 -1پيشگيري يک ضرورت اجتناب ناپذير وکار مشترک دولت و مردم است و نياز به ايجاد يک فرهنگ غني يا تقويت آن و يا يک باور قلبي در بين جامعه مي باشد .
 -2تدبير انسان بهترين شبکه ي هوشمند است ،بنابر این از آن، براي کاهش خطرات ناشي از زلزله بايد استفاده کرد .
 -3راه تجربه شده در مورد زلزله ، روبرو شدن با زلزله و زندگي کردن با آن است وبايد فرهنگ همزيستي با زلزله در بين مردم ايجاد و تقويت شود.
  -4آمادگي و پيشگيري به معناي مصونيت صد در صد نيست، اما به معني مرگ بيش از 30 هزار نفر در يک زلزله مثل بم هم نيست.
 -5استاندارد سازي ( مقاوم سازي و افزايش ايمني ) شروع يک حرکت است که اگر با اقدام قاطع و سنجيده انجام شود به مرور زمان تبديل به يک جريان همه گير مي شود.
  - 6مهمترين بخش مهار زلزله به شيوه ي عمراني و ساخت و سازها بر مي گردد ،مانورهاي آمادگي حرکت موثر تدافعي و شخصي است .
 - 7 بهترين آموزش ايجاد ذهنيت ايمن سازي در تک تک افراد جامعه است.
  -8 بايد به امر آموزش مهارتهاي ساخت وساز درست و اصولي براي معماران ،بناها، کارگران ساختماني توجه ويژه بعمل آيد.
 - 9 در زلزله برخي نوعي ترس همراه با انتظار را تجربه مي کنند ، برخي نوعي آمادگي و توان مهار تخريب ها را تدارک مي بينند که عملکرد افراد دسته دوم قابل تحسین است .
10 - رعايت حداقل استاندارد ايمني در ساخت و ساز باعث حداقل خسارت و تلفات در زمان زلزله مي گردد و اگر کمتر از 20 درصد هزينه هاي اجرايي ساختمان سازي در جهت مقاوم سازي خرج گردد، ساختمان استاندارد در برابر زلزله خواهيم داشت.

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 120 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:53

 

خصوصیات ژئوپلتیکی ایران توان حرکتی و فعالیتی مخصوص به ساکنان کشور داده است که ناگزیر بوده اند در همان ایام «بیدار» و «مسئول» زندگی کنند.
موقع جغرافیایی را به دو مفهوم مشخصات عرض جغرافیایی یا فاصله هر نقطه از خط استوا و نیز طول جغرافیایی آن نقطه با مکان دیگری که به عنوان مبدا تعیین شده باشد تعریف کرده اند که به این صورت هر نقطه در شمال یا جنوب خط استوا و در شرق یا غرب مکان مورد نظر قرار گرفته است.
درباره اهمیت و اعتبار و ویژگی های این دو مشخصه پیش از این سخن بسیار رفته است. ولی وجه سومی که باید بر این دو افزود، نحوه استقرار جغرافیایی کشور از بعد «ژئواستراتژیکی» آن است ایران را باید در کنار همسایگان طبیعی و اجباریش شناخت و موقع جغرافیایی آن را نیز از دیدگاه انسانی، تمدنی، تاریخی و سوق الجیشی مربوط ارزیابی کرد.
ایران به ملاحظات جغرافیایی و آب و هوایی در منطقه ای از زمین قرار گرفته است که از دیرباز استقرار تمدن در آن امکان پذیر بوده است. بدین معنی که در پهنه فلات از باران های دایمی آسیب رسان خبری نیست و همچنین خشکی ها در چنان سطح و حد معقولی است که زندگانی زندگان اولیه را امکان پذیر کرده است.
فصل های مشخص و جا افتاده و طبیعی که تغییرات آب و هوایی را می فهماند و آدمی را ناگزیر به درک محیط و جست و جو برای یافتن راه های مقابله با گرما و سرمای متعارفی می کند. وجود آسمان های صاف، پاک و منزه که ذهن ها را فعال و متجسس می کند و افق های دید را روشن می گرداند و به عبارت دیگر خرد آدمی را به وجود و حضور نظم ثابتی در جهان هستی آگاه می سازد و از روی حرکت های ستارگان توالی امور کانیات و خاصه سال، ماه، هفته، روز، تقسیم بندی های دیگر ایام و ساعات را به وی می آموزاند.
هستی کوه هایی که به وقت ضرورت مامنی تلقی می شوند و دشت هایی که با سبزی و خرمی گاه به گاه چشم ها را خیره می کنندو لذت برخورداری از نعمت های مختلفی را که پوشش های گیاهی ارزانی بندگان خدا شده است، بدان ها حالی می نمایند، و روی هم اعتدال نسبی هوا و برقرار ماندن تقریبی طول روزها و شب ها که ثبات طبیعی را ایجاد می کند و یا انشعابات و گسل های کوهستانی که در هر یک از فواصل ارتفاعات و تپه ماهورها موجود است و امکان استقرار جمعیت های مستقل و گذران بالنسبه بی دردسر و کم تراحم آنان را فراهم می کند کمبود نسبی جانوران خرابکار و مهلک که بقای کم دفاع نسل های انسانی و حیات بی دغدغه آنها را میسر می سازد و ده ها عامل اساسی دیگر در زمینه های زیست و پای گیری فرهنگ و پیدایش تمدن را در منطقه آسیای غربی و خاصه ایران عملی ساخته است.
در جهت مخالفت می توان ادعا کرد که فرضا اگر:
▪ بارندگی ها در سطحی بود که امروز در بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد،
▪ پوشش های گیاهی به صورتی بود که مناطق جنگلی طبیعی انبوهی را شکل می داد،
▪ سرما و گرمای هوا به حدی بود که در قطب ها و یا مناطق استوایی دیده می شود،
▪ رودهای پرآب به گونه ای وجود داشت که در حوالی گنگ و سند و نظایر آنها به چشم می آید،
▪ غلظت ابرها طوری می شد که تشخیص آسمان و ستاره ها یا ایام و ساعات را به دشواری می کشانید،
▪ حیات وحش چنان وسعت می یافت که زندگی انسان اولیه بی دفاع را به مخاطره می افکند،
▪ سختی و نازایی زمین (به دلیل شوره زاری و یا کوهستانی بودن کامل) عرصه را بر رشد و نمو گیاه تنگ و محدود می کرد، و...،
ایران منطقه مستعدی برای حضور و بقای انسان و مهم تر از آن جوانه زنی فرهنگ و گسترش عمیق ریشه های مدنی نمی شد درست است که در دوره های تاریخی غلبه تدریجی آدمیان بر عناصر ناسازگار طبیعت تحقق یافته و به مرور تا امروز نقطه ای از جهان نیست که اثر تصرف دست و استیلای اندیشه انسان ها را بر خود ندیده باشد، ولی نقشی که ممالک فرهنگ آفرین و تمدن زای خاورمیانه و به ویژه ایران در عرصه حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهانی داشته اند؛ به قدمت بشریت است و از اهمیت های اساسی آن نیز کم نشده است. سطحی ترین ملاحظات تاریخی نشان می دهد که همه مناطق مختلف فلات از نوع وحدت جغرافیایی خاص برخوردار است که همزمان و به طور عمده وحدت طبیعی و اقلیمی یکپارچه ای را نیز به همراه داشته است. ساکنان قدیم و جدید ملک نیز چنان به مرور زمان با امکانات و مقدرات و یا متاعب و مشکلات آن خو گرفته اند که در دوره های تاریخی وحدت فرهنگی و انسانی متمایز و متشخصی پیدا کرده اند. تلازم دایمی کنش ها و واکنش های هماهنگی انسان ایرانی با طبیعت و اقلیم به توافق های زیستی و مدنی گسترده و پایدار و ژرفی انجامیده است که در مجموع، حیات تاریخی دشوار ساکنان این دیار را رقم می زند و به ارایه نقش و مسئولیت مهم و آگاهانه آنها در خلال هزاره ها تا امروز می رسد.
خصوصیات ژئوپلتیکی ایران توان حرکتی و فعالیتی مخصوص به ساکنان کشور داده است که ناگزیر بوده اند در همان ایام «بیدار» و «مسئول» زندگی کنند. خلا قدرتی که بعد از انهدام حکومت های قدیمی بین النهرین و آسیای صغیر از حدود قرن های ششم و هفتم پیش از میلاد حاصل شد، موجب شد که عنصر یا فرهنگ ایرانی بتواند جای تثبیت شده ای در عرصه حوادث علمی، عقلی، اجتماعی، سیاسی و مدنی منطقه کسب کند و نحوه رفتار منصفانه ای که در بیش از یک هزاره از آنها به ظهو رسید، مقامی برجسته در تبیین و تدبیر مقدرات منطقه به آنان واگذارد. این نقش مهم تاریخی که با خمیر مایه فرهنگی انسان ایرانی عجین است، حتی در دوره های بعد از اسلام نیز که ایران تا یکی، دو قرن شاخصیت سیاسی _ نظامی محوری نداشت، برقرار بود و هنوز هم گرانیگاه اساسی ترقی خواهی و تعالی طالبی و پیشرفت تلقی می شد.
شاید بعد از تشکیل سلسله صفوی و تندروی های شعار گونه سیاسی آنهاست که بتوان گفت تا یک اندازه نقش منطقه ای و حتی جهانی مهم و موثر ایران به نقش ملی محدود شد و همراه با تحولات عظیمی که در عرصه های مختلف نظامی، اقتصادی، فرهنگی و علمی جهانیان حاصل گشت، چالش های مختلفی را به عرصه آورد و اما در بخش های شرقی و جنوب شرقی فلات، مناسبات مختلف ایران با دنیای هند و آریایی جنبه های مودتزای خود را حفظ کرده است و جدای از برخی تهاجمات تاریخی گاه و بی گاه، که از سوی ایران زمینیان و ایران مدارها به شعبه قاره هند انجام گرفته، ایران به طور اصولی به عنوان کانون مهم قوت و قدرت مادی و معنوی و برادر بزرگ پشتیبان مواریث کهن همگان محسوب گشته است، به طوری که در خلال ۲۰۰ سال اخیر هم، که غرب سلطه استعماری ظالمانه ای بر منطقه داشت، باز چشم امید ساکنان دیار هند همیشه به سوی ایران بود و همواره انتظار آن را داشتند که کمک شایسته ای از این برای نجات قطعی و حمایت مطمئن حتمی آنها فرا رسد.
سخن دیگری که باید افزود مناسبات فرهنگی _ مدنی دیرپای ایران با منطقه ماورالنهر است که علی رغم هجوم های مکرر عناصر جدید نژادی ترک، مغول، تاتار، ازبک و ترکمن سلطه اساسی معنوی با ایران بوده و این امر کمابیش تا پایان سده نوزدهم میلادی، که از آغاز استیلای همه جانبه روس ها بر آسیای میانه است، ادامه داشته است. تمایزاتی هم که بعدها تحقیقات اروپاییان بر آنها مبتنی شد و اختلافات مذهبی

_ نژادی، شیعی _ سنی و تاجیک و ترک و نظیر آنها را مطرح ساخت. دست کم تا آغاز سده بیستم میلادی، محملی نداشت و جدا سری های مورد نظر محققان روسی و همتایان غربی آنها عملا جای مهمی در زمینه های عمیق روابط فرهنگی _ مدنی به خود نمی دید.
▪ جهت گیری عمومی حوادث مختلف منطقه را باید منبعث از ضعف سیاسی _ نظامی شرقیان و خاصه حکومت های ایرانی دانست که به دلایل مختلف حاصل شده است:
۱) ایران در بین دو منطقه عظیم جمعیتی شرق و غرب عالم قرار دارد و در همه تاریخ حیات خود نیز معبر تجارتی و سیاحتی و حرکتی (متهد آمیز) ساکنان دو بخش آسیای مرکزی و شرقی از یک طرف و آسیای غربی و اروپا از طرف دیگر بوده است. اختلاط های انسانی ناشی از هجوم های پردوام دو قطب جمعیتی جهان قدیم و دنیای جدید بر کل حیات سیاسی ملت و رویدادهای کشور آثار پایداری باقی نهاده است.
۲) موقعیت جغرافیایی مزبور موجب شده است که ایرانیان از برکات تمدن های بزرگ چین و هند و و نیز مدنیت های بین النهرین، مصر، یونان و روم بی نصیب نمانند و در حقیقت جنبه های مثبت و موثر و سودمند آن، از فضایل مادی و معنوی ملل راقیه نیز بهره جویند و هر آن چه را که قابل انطباق با وضع خویش می دیدند، جذب و جلب کنند.
۳) موقع خاص اراضی ایران به گونه ای است که این کشور را بر سه قاره آسیا و اروپا و آفریقا مشرف و مسلط نگاه می دارد و آثار ژئوپلتیکی ناشی از سلطه ناگزیر بر ابواب ارتباطی دیروز و امروز را هویدا می کند. به عبارت دیگر، در هماره تاریخ، حکومتی (اعم از ایرانی و بیگانه) که ایران را در اختیار داشت، بر منطقه، استیلای محققی می یافت و گرنه، عمر و اقامت گذرا پیدا کرده و به تثبیت دیر پای سلطه خویش موفق نمی شد.
۴) اشراف به آب گرم و آزاد خلیج فارس و اقیانوس هند راهگشای ارتباطات جهانی بود و خیزش های مکرر ایرانیان را برای نفوذ در اقصی بلاد شرقی و غربی گیتی امکان پذیر می کرد.

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 131 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:53


کشور ایران با وسعتی معادل 195، 648 ،1 کیلومتر متر مربع، شانزدهمین کشور بزرگ جهان است. ایران در نیمکره شمالی، نیمکره شرقی در قاره آسیا و در قسمت غربی فلات ایران واقع شده و جزو کشورهای خاور میانه است.
نصف النهار 5 44 شرقی از غربی ترین نقطه ایران و نصف النهار 18 63 شرقی از شرقی ترین نقطه ایران عبور می کند. همچنین مدار 3 25 شمالی از جنوبی ترین نقطه ایران و مدار 47 39 شمالی از شمالی ترین نقطه این کشور می گذرد.

همسایگان ایران عبارت‌اند از: جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان. طول سواحل ایران در امتداد دریای خزر 657 کیلومتر، در خلیج فارس از بندر عباس تا دهانه اروند رود 259، 1 کیلومتر و امتداد دریای عمان از خلیج گواتر تا بندر عباس 784 کیلومتر است که در مجموع بالغ بر 731، 8 کیلومتر را تشکیل می‌دهد. حدود 90 درصد از خاک ایران در محدوده فلات ایران واقع شده است.

ایران کشوری کوهستانی محسوب می‌شود. بیش از نیمی از مساحت کشور را کوه‌ها و ارتفاعات، و کمتر از 4/1 آن را نیز اراضی قابل کشت تشکیل داده است. ارتفاعات ایران را به طور کلی می توان به چهار رشته کوه شمالی، غربی، جنوبی و کوههای مرکزی و شرقی تقسیم کرد
از رشته کوه‌های مهم می‌توان به البرز و زاگرس اشاره کرد. بلندترین قله ایران دماوند نام دارد با ارتفاع 5671 متر که از این جهت در مرتبه بیست و سوم کوه‌های جهان قرار دارد.
اکثر رودهای جاری در ایران کم آب‌اند و تنها رود قابل کشتیرانی آن، رود کارون است. مهم‌ترین رودهای حوضه خلیح فارس و دریای عمان عبارت‌اند از: کارون، جراحی، کرخه، در، زهره، دالکی، اروند رود، مهران، میناب، سرباز، با هوکلات، تیاپ، نای بند، شور و مند.
رود کارون با 950 کیلومتر طول، چهل و هشتمین رود جهان است.
حدود 200، 180 کیلومتر مربع از خاک ایران را جنگل‌ها پوشانده که حدود 5/55 % آن مربوط به جنگ های غرب کشور است. جنگل‌های شمال کشور در حاشیه جنوبی دریایی خزر 19%، جنگل‌های پسته پراکنده در جنوب و شرق 3/13%، جنگل‌های کوهستانی ارس 6/6% و جنگل‌های گرمسیر و کویری نیز 6/5% آن را تشکیل می‌دهد.

کشور ایران دارای آب وهوای متنوعی است که با مقایسه نقاط مختلف کشور، این تنوع را به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

پایتخت ایران شهر تهران و 98% مردم ایران مسلمان هستند

موقعیت جغرافیایی ایران


 


ایران با 1648195 کیلومتر مربع مساحت از شمال با ارمنستان، آذربایجان، و ترکمنستان هر سه از جمهوریهای شوروی سابق و دریای خزر، از مشرق با افغانستان و پاکستان، از مغرب با ترکیه و عراق و از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان همسایه است. مساحت ایران یک پنجم مساحت آمریکا و تقریبا سه برابر فرانسه است.

 


ایران در قلب خاورمیانه همچون پلی دریای مازندران بزرگترین دریاچه جهان را به خلیج فارس و دریای عمان، از شمال به جنوب وصل میکند و گذرگاهی است برای ارتباطات فرهنگی - سیاسی دنیای شرق و غرب.
چشمه های زلال، باغهای پسته، دشتهای پر از لاله، فصلهای متنوع، کوهها و صخره ها، شبهای پرستاره، سرزمینهای ناهموار بی انتها، آتشفشانهای غیر فعال پوشیده از برف، جنگلهای سرپوشیده کوهپایه های البرز و سواحل زیبای دریای خزر از جمله دیدنیهای زیبای ایران هستند که همه ساله توجه بسیاری از جهانگردان را به خود جلب می کند

 

در کنار خصوصیات مورد توجه سرزمین بزرگ ایران که از نظر جهانگردی اهمیت بسیار زیادی دارد، وجود کوههای بلند، دشتهای پهناور، صحراها، رودخانه ها و دریاچه های مختلف، همگی در کنار یکدیگر شرایط جغرافیائی بخصوصی بوجود آورده اند که در هر موقع سال می توان هر یک از چهار فصل را در یکی از مناطق ایران پیدا کرد.
یا حق
منبع :دانشنامه رشد

 

 

 

 

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 143 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:53

 

 

ایران 1648198 کیلومتر مربع یا 636375 مایل مربع وسعت دارد که 7/0 آن را آب تشکیل می دهد. ایران یک کشور آسیای غربی ست و در منطقه خاورمیانه و نیز آسیای مرکزی و قفقاز واقع شده. ایران با کشورهای ارمنستان, آذربایجان (شامل جمهوری نخجوان) و ترکمنستان در شمال, افغانستان و پاکستان در شرق و عراق و ترکیه در غرب مرز دارد. به علاوه ایران در خلیج فارس با کشورهای کویت, عراق, عربستان سعودی, بحرین, عمان, قطر و امارات متحده عربی مرز آبی دارد.

ایران یکی از کشورهای وسیع جهان است که در محدوده 25 درجه و سه دقیقه الی 39 درجه و 47 دقیقه عرض شمالی و 44 درجه و پنج دقیقه الی 63 درجه و 18 دقیقه طول شرقی واقع شده است. عرض جغرافیایی یک کشور مطالب زیادی درباره رابطه آن کشور با خورشید و میزان دریافت تابش خورشید در آن در اختیار ما قرار می دهد. ایران در عرض های جغرافیایی بالا قرار دارد و ویژگی عرض های جغرافیایی بالا این است که تفاوت بین فصل ها در آن ها بیشتر است.

تنوع آب و هوایی ایران

ایران کشور پهناوری ست که از نظر جغرافیایی ویژگی های خاصی دارد و از لحاظ اقلیمی بسیارمتفاوت و متغیر است. با نگاهی به اقلیم شهرهای مختلف ایران حتی شهرهای هم عرضی مثل طبس, نطنز, گلپایگان و خرم آباد به آسانی می توان این گوناگونی آب و هوا را تشخیص داد. به طوری که میزان متوسط بارندگی سالانه در برخی از شهرهای جنوب ایران از چهل میلی متر تجاوز نمی کند. در حالی که میزان بارش باران در نواحی غربی ایران بیش از 600 میلی متر گزارش شده است. در رابطه با بقیه عناصر آب و هوایی نظیر دما, رطوبت نیز این تفاوت ها را در نقاط مختلف کشور می توان مشاهده کرد.

ایران کشوری نسبتاً مرتفع است

کشور ایران سرزمینی نسبتاً مرتفع است. به طوری که ارتفاع آن از سطح دریا به طور متوسط بیش از 1000 متر است. این سرزمین مرتفع از طرف غرب و جنوب غرب به وسیله رشته کوه های موازی و مرتفعی از نواحی پست و خشک عراق جدا می شود و در شمال و شمال شرق نیز به وسیله یک سلسله از کوه های مرتفع تر, از قفقاز و حوزه دریای خزر و ریگزارهای خشک و بی آب و علف ترکمنستان جدا می شود. در شرق و جنوب شرقی نیز کوه های کم ارتفاع تری که پیوستگی آنها به یکدیگر به مراتب کمتر از کوه های شمال و غرب است, کشور ما را از همسایگان شرقی جدا می کند.

در امتداد سواحل دریای عمان و خلیج فارس نیز چندین رشته کوه موازی که به تدریج بر ارتفاع آنها افزوده می شود, وجود دارد که بلندی آنها در حوالی کرمان و شمال غرب استان فارس به حداکثر می رسد و به سلسله جبال زاگرس می پیوندد. سلسله جبال شمالی و غربی و رشته کوه های مرکزی و شرقی با جلگه ها و دره ها و دشت های کم عرض خود در مجموع کمتر از دوسوم مساحت کشور را تشکیل می دهد. بقیه مساحت کشور را مناطق کم ارتفاع و پست تشکیل داده اند که این مناطق را می توان به صورت مثلثی تصور کرد که رأس های آن در شهرهای بم, سبزوار و قم است.

ارتفاعات بر سیستم های جوی ایران تأثیر می گذارد

 

وجود سه سلسله جبال در حاشیه های مرزی که ایران را از همسایگانش جدا می کند و همچنین وجود نواحی پست در مرکز ایران سبب شده که هر سیستم جوی که از هر طرف وارد کشور می شود, در مرکز کشور تحت تأثیر واگرایی قرار بگیرد و همین واگرایی نه تنها سبب کاهش بارندگی می شود, بلکه از دقت پیش بینی هوا نیز می کاهد (در مقیاس کوچک تر تهران نیز در چینن موقعیتی قرار دارد). چون توزیع ارتفاعات این رشته کوه ها از نظم خاصی برخوردار نیست, امکان دارد که در طول فصل سرد سال در یک منطقه بارش برف وجود داشته باشد در حالی که در منطقه مجاور که فاصله اش از ایستگاه هواشناسی قبلی به صد کیلومتر هم نمی رسد, بارش به صورت باران گزارش شود.

کلیه سیستم های جوی که بر روی ایران اثر می گذارد, از نظر بارش تحت تأثیر این ارتفاعات به ویژه کوه های غربی (زاگرس) و شمالی (البرز) ممکن است تقویت یا تضعیف شود. در عین حال این رشته کوه ها در تعیین مسیر حرکت سیستم های جوی نیز تأثیر زیادی دارد و یا به عبارتی همین ارتفاعات تفاوت اقلیمی متنوعی را در سطح ایران ایجاد می کند. همین ارتفاعات حتی اقلیم کشورمان را از اقلیم مناطق مشابه و هم عرض بر روی کره زمین متمایز می کند.

 





*-بیابانی که خالی از آب و گیاه باشد .فلات دشت بی آب و گیاه.بیابان بی آب .صحرای وسیع و فراخ
(لغت نامه دهخدا)
توضیح-
دشتی پهناور و مرتفع.در زبانهای اروپائی پلاتو (Plateau) به معنی بلندی بسیار بزرگی بر روی کره زمین است. مترجمان کتب اروپایی در ترجمه این لغت عربی فلات را فقط بعلت شباهت لفظی به کار برده اند ٬ در صورتی که فلات به معنای قفر و بی آب و علف است٬ و بجای پلاتو در زبان تازی «نجد» و « هضببه » و در فارسی « پشته » مستعمل است .به همین جهت بعضی از فظلا بر استعمال فلات به معنی پلاتو ایراد کرده اند٬ و برخی این تسامح را جایز شمرده اند.

 

 

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 122 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:53

دانلود

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 136 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

123456 21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 110 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

دانلود بازی مزرعه داری 3

منبع آسان دانلود

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 110 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

kurdanism

curdanism

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 221 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

در زندگی و معاشرت با دیگران ، نرم‌افزار باشیم ، نه سخت‌افزار.

2. برای پسوند فایل زندگی اجتماعی و خانوادگی ، از سه كاراكتر "ع"، "ش" و "ق"، استفاده كنیم نه چیز دیگر.

3. هیچ‌گاه قفل سی‌دی قلب مردم را نشكنیم كه "تا توانی دلی به دست آور ، دل شكستن هنر نمی‌باشد".


و...................

ادامه مطلب را مطالعه نمایید

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 119 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

دوستانی که مایل هستند وب سایت  داشته باشند طراحی وب خود را به ما بسپارند

ما سایت شما را با یک نرم افزار مدیریت آماده کرده و در اختیار شما قرار می دهیم

بدون نیاز به دانش برنام نویسی

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 128 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

                                        آيا مي دانيد که ...؟!!

*انسان سالانه بيش از ۱۰ ميليون مرتبه پلک مي زند!
*خورشيد ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمينه!
*يک گالن روغن سوخته، مي‌تواند تقريبا يک ميليون گالن آب تميز را آلوده کند!
*ناخن‌هاي انگشتان دست، تقريبا چهار برابر ناخن‌هاي پا رشد مي‌کنند!
*حرف
E بيشتر از تمام حروف انگليسي، در كلمات بكار مي‌رود در حاليكه حرف Q كمترين كاربرد را دارد!
*خوردن يك عدد سيب اول صبح، بيشتر از يك فنجان قهوه باعث دور شدن خواب آلودگي مي‌شود!
*دلفين‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب يك چشمشان را باز مي‌گذارند!
*قديمي‌ترين آدامسي كه جويده شده، متعلق به ۹۰۰۰ سال پيش بوده است!
*اسكيمو‌ها هم از يخچال استفاده مي‌كنند، منتها براي محافظت غذا در مقابل يخ زدن!
*سرعت آب دهاني كه هنگام عطسه از دهان شما خارج ميشود، حدود ۱۲۰ كيلومتر بر ساعت است!
*۸ دقيقه و ۱۷ ثانيه طول مي‌كشد تا نور خورشيد به زمين برسد!
*جويدن آدامس هنگام خوردن پياز، مانع از اشك‌ريزي شما مي‌شود!
*در تايوان بشقاب‌هاي گندمي درست مي‌شود و افراد بعد از خوردن غذا، بشقابشان را هم مي‌خورند!
*يك‌چهارم استخوان‌هاي بدن، در پاي او قرار دارد!

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 113 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

 

موره ببین که شروباصفایم             بچه محله امام رضایوم

زلزله یوم حادثه یوم بلایوم          بچه محله امام رضایوم  

هر روز جمعه دل مبندم            به پنجره طلاو ور مگردم

کارو بارم ردیفه با خدایم           بچه محله ی امام رضایم

به مو بگو بیا قله قاف       اصلا ما رو بذار همون جا علاف

قرار مرار هرچی بگی مو پایوم       بچه محله امام رضایوم

دروغ مروغ نیس میون ما با هم    الان به عنوان مثال تو حرم

چند روز که تو نخ کفترایم           بچه محله امام رضایوم

چشم مورو گرفته چند تا کفتر           گفته خورش چندتاش رو خواستی وردر   

الان دارم خادم ها رو میپایم            بچه محله امام رضایوم

کفترا رو که بردم از رو گنبد     مرم مو از تو نخ رفت و آمد

تو نقشه او گنبد طلایم     بچه محله امام رضایوم

گنبده نسبه شب مده به دستم    او خودش گفته هر وقت بیای مو هستوم

مایوم که قانع و بی ادعایوم     بچه محله امام رضایوم

وقتی میبینم توی عالم همه   ازش میگیرن و میگن باز کمه

گنبدشو اگه بده رضایم     بچه محله امام رضایوم

گنبد ومنبد نمی خوام با صفا       سی ساله پای سفره ی ای آقا

منتظر یک ژتون غذایوم      بچه محله امام رضایوم  

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 189 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52

برای آنکه کامپیوترتان خوب کار کند، ۵ فرمان را توصیه میکنیم.
▪ هارددیسک را دیفراگ کنید.
▪ هارددیسک را تمیز کاری کنید.
▪ یک برنامه ضد ویروس نصب کنید.
▪ OS خود را با جدیدترین اصلاحات، بروز نگهدارید.
▪ اسکن دیسک کنید.

۱) هارددیسک را دیفراگ کنید
اگر هیچگاه محل کار با اتاقتان را مرتب نکنید و هر چیزی را سز جایش نگذارید، تصور کنید که وسایلتان را بدون هیچ سیستمی در اتاق ریخته اید. حال اگر به چیزی نیاز داشته باشید باید تمام کمدها، جعبه ها، گوشه و کنار را بگردید تا شاید بتوانید آنرا پیدا کنید. هرچند که ممکن است سرانجام آنرا بیابید اما باید وقت بسیاری را تلف کنید.
در کامپیوتر هم دقیقا همین اتفاق رخ خواهد داد. فایل ها باز میشوند و وقتی میخواهید دوباره آنها را در هارددیسک ذخیره کنید، روی اولین محل در دسترس هارد نوشته میشود. وقتی هارد دیسک را دیفراگ میکنید، در واقع تمام اطلاعات پیوسته هر فایل را در محل های محتلف هارد ذخیره شده به ردیف درآورده و پشت سر هم قرار میدهید. با دیفراگ کردن هارددیسک، کار کامپیوتر سریعتر میشود و عمر آن نیز بیشتر خواهد شد. توصیه میکنیم حداقل ماهی یکبار این کار را انجام دهید. یادتان باشد که اجرای دیفراگ ممکن است ساعتها طول بکشد، بعبارتی هر چه هارددیسکتان بزرگتر باشد، باید زمان بیشتری صرف کنید. پس شاید بهتر باشد این کار را آخر شب ها انجام دهید.

 

▪ روند کار دیافراگ به ترتیب زیر است:
Start_Programs_Accessories_System Tools_Disk Defragmenter
سپس درایو مورد نظر (مثلا:C ) را انتخاب کرده و روی Start بزنید. توصیه میکنیم که حتی المقدور وقتی کار دیافراگ را شروع کردید ،آنرا قطع نکنید. صبور باشید و اجازه دهید تا کامپیوتر کارش را تمام کند.

 

۲) تمیز کاری کامپیوتر
منظور از تمیز کاری، تمیز کردن ظاهر کامپیوتر نیست بلکه دور ریختن فایلهای اضافی است، مثلا پاک کردن فایل های موقت اینترنت، فایل های موقت برنامه ها و خالی کردن recycle bin روش کار به ترتیب زیر است:
Start_Programs_Accessories_System Tools_Disk CleanUp

 

۳) نصب برنامه ضد ویروس
یک برنامه ضد ویروس میتواند جلوی مشکلات آتی شما را در رابطه با کامپیوتر بگیرد. همیشه جلوگیری بهتر از درمان است پس جلوگیری از ویروس بهتر از معالجه کامپیوتر ویروس زده است. ضد ویروسی انتخاب کنید که email ها را هم کنترل کند. نورتون (سیمانتک )، مک آفی و پاندا ، سه ضد ویروس معروف هستند. یادتان باشد همیشه لیست ویروس ها را بروز نگه دارید.

 

۴) بروز نگه داشتن OS
اجرای اینکار ساده و سریع است. لیستی از فایلها که باید در کامپیوتر نصب شود پیش رویتان باز میشود. البته به همه نیاز ندارید بلکه میتوانید برحسب نیاز یک یا چند تا را انتخاب کنید. معمولا قسمت Critical Updates مهم است که باید انتخاب شود.
Start_Settings_Windows Update
به سایت ماکروسافت وصل میشوید. روی Scan for Updates کلیک کنید.

 

۵) اسکن دیسک
وقتی کامپیوتر crash میکند (می ایستد و خوب خاموش نمیشود) مشکلاتی در فایلها ایجاد میشود و error پیش می آید، اسکن دیسک میتواند این خطاها را یافته و آنها را برطرف کند. اجرای هر ماه یک تا دو بار اسکن دیسک میتواند چنین خطاهایی را برطرف کند. روی My Computer ، دابل کلیک کنید.
روی درایو C ، کلیک راست کنید. Properties را انتخاب کنید. در کادر error checking status box روی tools کلیک کنید.روی check now کلیک کنید. در options ، انتخاب های thorough و automatically fix errors را علامت بزنید. برای thorough ، انتخاب system and data areas را انجام داده و روی ok کلیک کنید. روی start کلیک کنید.

21ggg...
ما را در سایت 21ggg دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 21gg ava90 بازدید : 140 تاريخ : يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:52